TİYATRO ELEŞTİRMENLERİ BİRLİĞİ 31. TİYATRO ÖDÜLLERİ

Tiyatro alanında eleştiri disiplininin geliştirilmesi için faaliyet gösteren, 74 ülkenin üye olduğu bir platformda çalışmalarını sürdüren Tiyatro Eleştirmenleri Birliğinin bu yıl 31’inci kez vereceği “Tiyatro Ödülleri” sahiplerini buluyor.
31’inci senesinde TEB Özel Ödülüne ilaveten bir özel ödül daha verilecektir. 31 Temmuz 2024 tarihinde kaybettiğimiz, Türkiye tiyatrosunun, bilhassa politik tiyatromuzun eşsiz ve öncü ismi Genco Erkal’ın anısına “TEB Genco Erkal Özel Ödülü”; politik tiyatro alanında, güncel tiyatro atmosferimize güçlü bir katkı sağlayan Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları yapımı “Ayak Bacak Fabrikası” adlı oyuna verilmiştir.

31. TEB Tiyatro Ödülleri, 10 kişilik TEB jürisi tarafından, geleneksel TEB Onur Ödülü ise her yıl olduğu üzere Tiyatro Eleştirmenleri Birliği‘nin tüm üyelerinin katılımıyla belirlenmiştir. Bu yıl TEB Onur Ödülü Şahika Tekand ve Esat Tekand’a verilmiştir.


Gerekçeli kararları aşağıda bulacağınız ödüller şu şekildedir:


TEB Onur Ödülü:
Şahika Tekand ve Esat Tekand
Yılın Oyunu: Titus Kompleks / DasDas
Yılın Yönetmeni: Naz Erayda ve Kerem Kurdoğlu / Geçen Gün
Yılın Oyuncuları: Pelin Abay (39 Buçuk Basamak)
Senan Kara (Sivrisinekler)
Onur Berk Arslanoğlu (Çirkin)
Onur Ünsal (Dıkşın: Büyük Şans)
Yılın Oyun Metni: Treplev / Başak Kıvılcım Ertanoğlu ve Ümit Erlim
Yılın Genç Ekibi: Reka Kolektif
TEB Özel Ödülü: Hangardz Tiyatro
TEB Genco Erkal Özel Ödülü: Ayak Bacak Fabrikası / Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları


TEB jürisi bu sene şu isimlerden oluştu: Erdoğan Mitrani, Hasibe Kalkan, Tijen Savaşkan, Handan Salta, Tuba Aksu Şener, Mehmet Konuk, Bahar Çuhadar, Gülin Dede Tekin, Öznur Oğraş Çolak, Zeynep Baykal.


Oyun Atölyesinin bazı ödül kategorilerine dahil edilmek istememe kararı uyarınca, topluluk daha önce duyurulan adaylıklardan çıkarılarak değerlendirme dışı tutulmuştur.

31. TEB Tiyatro Ödülleri, TEB tarafından duyurulacak bir tarihte sahiplerini bulacaktır.

TEB 31. TİYATRO ÖDÜLLERİ GEREKÇELİ KARARLAR:


TEB Onur Ödülü: ŞAHİKA TEKAND VE ESAT TEKAND


1990 yılında birlikte kurdukları Studio Oyuncuları topluluğunda tiyatro oyunları sahnelerken 20 yıllık çalışma sonucunda geliştirdiği, çeşitli araştırmalara konu olmuş “Performatif Sahneleme ve Oyunculuk Yöntemi” ile sayısız tiyatrocu ve eğitmen yetiştiren, tiyatro ve sinema sanatçısı, oyuncu, yazar, yönetmen, ses ve ışık tasarımcısı Şahika Tekand ile çağdaş Türk resminin ünlü ustalarından resim ve heykel çalışmalarının yanı sıra tiyatro ve sinemada sahne tasarımı ve sanat yönetmenliği yapan Esat Tekand’a verilmesi TEB üyeleri tarafından kararlaştırıldı.


Yılın Oyunu: TİTUS KOMPLEKS


Görsel işitsel buluşlarla Shakespeare’in dramatik açıdan en zayıf oyunlarından birini, karakterleri buhranlara ve nümayişlere teslim olmuş absürt yüzyılımızın tam ortasında, yeniden canlandırarak başarıyla sert, çağcıl toplumsal ve ekonomik eleştiriye dönüştürmesi; müziği ve hareketi dengeli kullanan bütüncül bir sahneleme anlayışı, ustaca yaratılmış üç boyutlu mekânda kurduğu görkemli dekoru, sahnede teknolojik olanaklardan etkin bir biçimde
yararlanan; seyircinin kendini yaşananların tam içinde hissettiği “Titus Kompleks”, “Yılın Oyunu” olarak değerlendirilmiştir.


Yılın Yönetmeni: KEREM KURDOĞLU VE NAZ ERAYDA


Geçen Gün” oyununda yenilikçi, muzip bir müzik ve ses düzeni, dans tiyatrosuna yakın hareket tasarımı ve iki oyuncunun performansının kusursuz bir uyum ve disiplinler arası bir sentezle harmanlanmış olması; oyunun baş kişisi İstanbul’un yokuşları, genişleyen ve daralan yollarıyla boş bir sahnede, kentin sarıp sarmalayan, alçalıp yükselen, kimi zaman neredeyse sessizliğe dönüşse de hiç susmayan sesiyle farklı biçem ve anlatım katmanları kullanılarak seyirciye aktarmayı başarabilmeleri hasebiyle “Kerem Kurdoğlu ve Naz Erayda”, “Yılın Yönetmeni” olarak değerlendirilmişlerdir.


Yılın Oyuncuları: PELİN ABAY, ONUR ÜNSAL, SENAN KARA, ONUR BERK ARSLANOĞLU


Oğuz Utku Güneş’in yazıp yönettiği “39 Buçuk Basamak”ta birbirinden oldukça zıt, birden çok karakteri oyunun yüksek enerjili temposunu bir an düşürmeden üzerine kolayca geçirebilmesi, dili, bedeni ve sahneyi kullanımındaki doğallık, deneyimli oyuncu kadrosu içerisinde ensemble ruhun taşıyıcı ögesi olması ve yarattığı ışıltı ile parlayan “Pelin Abay”…
Koffi Kwahulé tarafından kaleme alınan günümüzde ölümün dahi artık bir tüketici deneyimine dönüştüğünü yansıtan, çılgın bir sirk gösterisi, kapkaranlık hınzır bir güldürü olarak yorumlanan “DIKŞIN: Büyük Şans”ta dur durak bilmeyen, uçuk kaçık, komik ve aynı zamanda ürkütücü işkenceci karakterini, Kwahulé’nin hayranı olduğu caz müziğinden esinlenen, gerçeküstü ve absürtle flört eden, akışkan, doğaçlamaya yatkın bir yorumla ortaya koyan
“Onur Ünsal”…
Genç İngiliz yazar Lucy Kirkwood’un “Sivrisinekler” metnindeki çok katmanlı Jenny karakterini, dinmeyen acısını baskı altına alan göreceli umursamazlığı ve bir koruyucu maske gibi kullandığı duygusuzluğunun altında yatan fırtınaları, sakince duyumsatan kuvvetli bir yorumla ortaya çıkarmasıyla “Senan Kara”…
Firuze Engin’in yazdığı, “Çirkin”de binlerce yıldır yaşayan çirkin mahlûk Şiva’yla birlikte lanetlenerek ölümsüzlük cezasına çarptırılmış geçmişle bugün arasında gezinen karakterinde, ağır makyajı ve bedensel protezi ile biçim değiştirirken, bu görsel dönüşümü aşan bir yorumla, sesi, gıdaklaması, mimikleri ve benzersiz beden kullanımıyla adeta bir tavuğa dönüşen “Onur Berk Arslanoğlu”…

“Yılın Oyuncuları” olarak değerlendirilmişlerdir.


Yılın Oyun Metni: TREPLEV / BAŞAK KIVILCIM ERTANOĞLU ve ÜMİT ERLİM


Çehov’un “Martı” oyununun karakterlerinden Treplev’in hikâyesini kendisinin gözünden kurgulayarak ortaya çıkardıkları, bir uyarlamanın ötesinde karamsar bir hikâyeye umutlu bir yorum getiren parlak ve yaratıcı bir yeniden yazım olarak tanımlanabilmesi; bunu yaparken hikâyenin -tüm ciddiyetine rağmen- günümüzün iletişim araçları ve diliyle yarattıkları kendini ciddiye almayan tonlamalarının metne, yeni biçim arayışında başarıyla yerleştirilmiş olması ve seyircilerin Treplev’in dünyasının içine dahil olarak onu derinlemesine tanımasını ve anlamasını sağlamasıyla “Treplev”, “Yılın Oyun Metni” olarak değerlendirilmiştir.


Yılın Genç Ekibi: REKA KOLEKTİF


Kadir Has Üniversitesi çatısı altında kolektif oyun üretim (devising theatre) metodu araştırmaları üzerine bir araya gelen ve bu araştırmalarının ilk ürünü “Aşalım Bunları”da günümüz gençliğinin sorunlarına, neşeli, karakterlerin kendilerini ve dertlerini pek ciddiye almadığı bir tonlamayla bakarken, umursamazlığın perdelediği çok ciddi kaygıları da ustalıkla duyumsatmasıyla Film ve Drama Yüksek Lisans öğrencileri Ceren Kaçar, Görkem Örskıran, Aslı
Ekici, Rıza Efe Reis, Senay Arslan, Umut Rışvanlı ve Ezo Şara Uray tarafından kurulan Reka Kolektif “Yılın Genç Ekibi” olarak değerlendirilmiştir.


TEB Özel Ödülü: HANGARDZ


Azınlıkların coğrafyamızın tiyatro tarihinde yaşadıkları zorlukların ve görünürlük çabalarının bugünden sesi olan, Garine Maral Çizmeciyan, Lara Narin, Tara Demircioğlu ve Yeğya Akgün tarafından kurulan, sezonda William Saroyan’ın “Yüreğim Dağlardadır” oyunuyla sahnelerde yer alan “Hangardz” tiyatro topluluğu, Türkiye tiyatrosunun kuruluşunun temellerinde var olan Ermeni kültür sanatı hakkında ulusal ve uluslararası farkındalık oluşturmaya ve yok olma tehlikesi altındaki Batı Ermenicesini yaşatmaya katkılarından dolayı, bu yılki TEB Özel Ödülü’nün sahibi olmuştur.


TEB Genco Erkal Özel Ödülü: AYAK BACAK FABRİKASI / ESKİŞEHİR BBŞT


Köy seyirlik oyunlarının soyutlama ögeleriyle groteski ve kara mizahı başarıyla iç içe geçiren, orta oyununun yabancılaştırmasını çağcıllaştıran, izleyiciyle bire bir iletişim kuran, müzikli biçemiyle seyirciye düşünme, yargılama ve karar verme olanağı sağlayan toplumcu gerçekçi konusuyla Türkiye’de epik tiyatronun da öncülü olan; araştırmacı yazar, kuramcı ve uygulamacı tiyatro insanı ve metnin yazarı Sermet Çağan’ın ruhunu şad eden; Murat Karasu’nun kalabalık kadrodan kusursuz bir ekip oyunculuğu çıkararak yönettiği, başarılı dekor, ışık, kostüm
tasarımları, koreografisi ve müziğiyle Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları yapımı “Ayak Bacak Fabrikası” TEB Genco Erkal Özel Ödülü’nün sahibi olmuştur.


Tiyatro Eleştirmenleri Birliği ile iletişime geçmek için: tiyatroelestirmenleribirligi@gmail.com


TEB Oyun Dergisi’nde yer alan diğer haber yazılarına buradan ulaşabilirsiniz.

Yazar Hakkında / TEB Oyun

Lütfen birkaç kelime yazıp Enter'a basın

TEB Oyun sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya Devam Edin